Een auto importeren uit Duitsland is een stuk goedkoper dan een auto in Nederland kopen, toch moet je goed opletten wat je koopt. Er zijn jaarlijks duizenden Nederlanders die grote fouten maken bij het importeren van een auto. Deze fouten kunnen je een hoop geld kosten, waardoor die importauto toch opeens niet zo goedkoop meer is.
Dit zijn de 4 grootste fouten die we vaak langs zien komen.
Fout 1: een auto kopen waarvan er geen CO2-uitstoot bekend is
Dit is de grootste en duurste fout die je kunt maken. Voor auto’s vanaf 2008 is de BPM gedeeltelijke gebaseerd op basis van de gemiddelde CO2 uitstoot.
Het is dus altijd belangrijk om vooraf te weten welke co2 uitstoot er op de autopapieren van de auto staat.
Bij bepaalde auto’s die niet voor de Europese markt geproduceerd zijn, kan het zijn dat de Co2 uitstoot niet op de autopapieren vermeld staat. Dit lijkt geen probleem, maar dit is het wel.
Je kunt niet simpelweg de co2 uitstoot op internet uitzoeken, want de Belastingdienst berekent de BPM alleen op basis van de uitstoot die op de papieren vermeld staat.
Staat er geen uitstoot vermeld? Dan rekent de Belastingdienst met de maximale co2 uitstoot. Dit kan er soms voor zorgen dat een auto met een normale BPM van € 3.000,- opeens een BPM heeft van € 35.000,-
Fout 2: Geen aankoopkeuring laten uitvoeren bij een twijfelachtige auto
Regel één bij het kopen van een auto is dat je een autohandelaar nooit op z’n woord moet geloven. Laat de beweringen van de autoverkoper altijd controleren, de makkelijkste manier om dit te doen is door een onafhankelijke aankoopkeuring uit te laten voeren.
We zien vaak auto’s langs komen die er van buiten perfect uitzien, maar uiteindelijke een forse (water)schade gehad hebben waardoor de auto geen € 20.000,- waard is maar eigenlijk nog geen € 10.000 waard is.
Fout 3: De vraagprijs betalen zonder te onderhandelen over de prijs
Veel mensen vinden het vervelend om over de prijs te onderhandelen. Als dit bij jou het geval is kun je er beter aan denken om de prijsonderhandeling uit te besteden een iemand die hier minder moeite mee heeft.
Het is namelijk altijd rendabel om de verkoper een lager prijsvoorstel te doen dan klakkeloos de vraagprijs te betalen.
Onze ervaring is dat 9 op de 10 auto’s met minimaal € 500 tot € 1.000 verkocht kunnen worden. Onderhandel je niet over de prijs? Dan laat je dit voordeel liggen. Zonde!